+۹۸ ۵۱ ۳۷۱۳ ۶۶۵۶ info@br-electric.com

تشکیل کارگروهی مشترک برای هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی در راستای تسهیل فرایند واردات

گروه بازرگانی برق بامشکی رضایی > اخبار و مقالات > تشکیل کارگروهی مشترک برای هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی در راستای تسهیل فرایند واردات

در نشست مشترک رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با مدیرکل استاندارد استان که طی هفته گذشته در محل این اداره برگزار شد، دو طرف بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای مشترک به منظور بررسی راهکارهای تسهیل فرایند واردات تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در نشست مذکور مقرر گردید اداره کل استاندارد استان، آمار كوتاژهاي وارداتي در گمركات خراسان رضوی را كه به این اداره ارجاع شده و پرونده آن‌ها مفتوح است، با رعايت كامل محرمانگي اطلاعات تجار و بازرگانان، در اختيار كميسيون قرار دهد تا در کمیته مشترک بین دو طرف، مسائل این حوزه بررسی و در راستای رفع مشکلات هم‌اندیشی شود.

بامشکی با اشاره به کمبود آزمایشگاه‌های مورد نیاز برای بررسی استاندارد کالای وارداتی در مشهد، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود این آزمایشگاه‌ها، کالای وارداتی از گمرکات خراسان رضوی به سایر استان‌های کشور ارسال و پس از آزمایش و انجام تست‌های لازم، مجدداً به این استان باز‌می‌گردد. این کار موجب تحمیل هزینه و صرف زمان زیادی می‌گردد. این در حالی است که براساس قوانین پیشین استاندارد، برای ترخیص کالای وارداتی، امکان تست موقت وجود داشت و پس از گذشت 30 روز و دریافت تست کامل، مجوز اصلی صادر می‌گردید؛ اما این قانون پس از گذشت چند ماه لغو شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: در جلسه پیشین این کمیسیون که با حضور مدیر کل استاندارد استان برگزار شد، پیشنهاد تشکیل کمیته کارشناسی مشکلات در حوزه آزمایش کالاهای وارداتی، در اداره کل استاندارد ارائه شد که هم اکنون با موافقت اداره استاندارد، کمیته مزبور ذیل کمیته تحقیق و تفحص کمیسیون قرار گرفته است. اعضای کمیته دارای تخصص، تجربه و تبحر هستند و دو کمیته در طی جلسات متداول، مشکلات را احصا و راهکارها را پیدا خواهند کرد. گفتنی است؛ استفاده از ظرفیت خالی آزمایشگاه‌های خراسان رضوی به‌خصوص دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاه‌های استان یکی دیگر از پیشنهادات ارائه شده در کمیته مشترک بود و مقرر گردید فهرستی از آزمایشگاه‌های استان تهیه و‌ برای آزمایشات از خدمات آنان استفاده شود.

وی تاکید کرد: اگر این کمیته بتواند تنها چند روز از زمان فرایند ترخیص کالا کاهش دهد، نقش مهمی ایفا کرده است. ذکر این نکته مهم است که فعالان اقتصادی با موضوع رعایت استاندارد مخالف نیستند؛ بلکه معتقدند پروسه‌های مربوط به بررسی استاندارد و ترخیص کالا باید باکیفیت بهتر، علمی‌تر و سریع‌تری انجام شود.

بامشکی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه کمیته تلفیقی بین کمیسیون و اداره کل استاندارد، بیان کرد: در آن نشست مقرر شد؛ چنانچه بازرگانان در پروسه ترخيص كالاي خود از گمركات خراسان رضوی در حوزه كاري اداره استاندارد با مشكل و چالش مواجه شدند، با ارجاع آن به دبير كميسيون، مقدمات برگزاري كارگروه مشترك با اداره كل فراهم گردد و موضوع به‌صورت ويژه با حضور مسئولين ذي‌ربط پيگيري ‌شود.

وی، یکی از راهکارهای جلوگیری از فاسدشدن کالاهای جهانی در گمرکات کشور را، پذیرش استانداردهای جهانی دانست افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد تحقق این امر در گمرکات کشور نیستیم. این در حالی است که برخی از کالاهای وارداتی، تولیدات شرکت‌های صاحب نام و شناخته در جهان است. این کالاها، دارای گواهینامه‌های استاندارد مشهور دنیا بوده و اصالت آن‌ها قابل استعلام است؛ اما کالاهای وارداتی که از بهترین نوع و برند در دنیا هستند، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امکان دریافت گواهی بازرسی از مبدأ برای آنان نیست. همچنین نماینده بازرسی ایران در کشور مبدا حضور ندارد. ما در کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد به دنبال این هستیم که درخواست گواهی بازرسی از مبدأ برای برندهای روز دنیا، با پذیرش استانداردهای جهانی، حذف شود؛ چرا که ایران تحریم بوده و این مدارک صادر نمی‌شود.

  • پیگیری دغدغه‌ها و آسیب شناسی مشکلات واردکنندگان، در کارگروه مشترک اداره استاندارد و کمیسیون واردات اتاق مشهد

«محمد سجادی»، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص جلسات مشترک با کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد عنوان کرد: در جلسات مشترکی که برگزار کردیم اعضای این کمیسیون خواستار تشکیل کارگروهی مشترک جهت پیگیری دغدغه‌ها و آسیب شناسی مشکلاتی شدند که در حوزه واردات با آن مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه در اداره کل استاندارد تشکیل و مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه جهت تسهیل فرآیند واردات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، بیان کرد: با عنایت به اینکه عدم اطلاع از قوانین معطلی‌هایی را برای واردکنندگان جهت ترخیص کالاهایشان ایجاد کرده، قرار شد تا آخرین قوانین و مقرراتی را که در حوزه واردات در اداره کل استاندارد وجود دارد، در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهیم و آنها به فعالان این حوزه قوانین و مقررات موجود را اطلاع‌رسانی‌ کنند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: همچنین در این جلسه مقرر گردید تا لیست یک سری کالاهایی که ضوابط خاص و ریسک بالایی دارند و برای صدور مجوز واردات، مشمول بازرسی در مبدأ و انجام آزمایش هستند را در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهیم تا اطلاع رسانی‌های جامع‌تری برای فعالان حوزه واردات جهت پیشگیری از هرگونه مشکلی انجام دهند.

سجادی درخصوص لزوم آزمایش برخی کالاها جهت صدور مجوز واردات آنها، بیان کرد: در رابطه با بحث‌های آزمایشگاهی بنا شد تا اعضای کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی اتاق مشهد به ما اعلام کنند در چه آزمایشگاه‌هایی محدودیت دارند و مراحل آزمایش طولانی می‌شود تا این مساله را از طریق اداره امور آزمایشگاه‌ها پیگیری کنیم.

پاسخ دهید

محصولات بازدید شده

×
بازدید اخیر

تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به site name می باشد

طراحی سایت و بهینه سازی سایت توسط توسعه گران آریاز AriazDevs - 2022 ©